2024 Yılı İçin Araç Değer Kaybı Talep Edebilme Şartları

2024 Yılı İçin Araç Değer Kaybı Talep Edebilme Şartları

Kaza sonucunda araç değer kaybı talep etmek için belirli şartların yerine getirilmesi gerekmektedir. Bu şartlar şunlardır:

  1. Kusur Oranı: Kazada %100 kusurlu olmamanız gerekmektedir. Araçta bir hasar meydana gelmiş ve bu hasar sonrası onarım işlemi yapılmış olmalıdır.

  2. Zaman Aşımı: Kaza üzerinden iki yıl geçmemiş olmalıdır. İki yıl geçtiyse zamanaşımı nedeniyle başvuru ve davanız reddedilecektir.

  3. Hasar Durumu: Değer kaybı talep edilecek parçalar, daha önce hasar görmemiş olmalıdır.

  4. Sigorta Durumu: Kusurlu aracın trafik sigortası bulunmalıdır. Sigorta yoksa, kusurlu sürücüden ve/veya araç sahibinden tazminat talep edilebilir.

  5. Kilometre Sınırı: 20.04.2020 tarihine kadar olan 165.000 km sınırı kaldırılmıştır.

  6. Araç Yaşı: Araç yaş sınırı bulunmamaktadır.

Bu şartlar sağlandığında, araç değer kaybı talebi yapılabilir.

Araç Değer Kaybı Talebi ve Dava Süreci

Araç değer kaybı, bir kazadan sonra onarılan aracın ikinci el piyasa değerinde meydana gelen düşüştür. Kazanın ardından aracınız ne kadar kusursuz onarılsa da, aracın satış fiyatı kaza öncesine göre daha düşük olacaktır. Bu durum, aracın TRAMER kayıtlarına hasarlı olarak geçmesi nedeniyle meydana gelir.

Değer kaybı hesaplaması için belirli ve açık bir formül kullanılır. Bu formül, Trafik Sigortası Genel Şartları'nda belirtilen usul ve esaslara dayanır. Araç değeri hesaplanırken şu faktörler dikkate alınır: aracın yılı, hasar geçmişi, kilometresi, markası ve modeli, trafiğe çıkış tarihi ve piyasa değeri.

Yeni Düzenlemeler

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında yapılan değişiklikler, 20 Mart 2020 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanarak 1 Nisan 2020 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu tarihten önce yapılan sözleşmelerde, sözleşmenin imzalandığı tarihte geçerli olan genel şartlar uygulanır. 1 Nisan 2020 tarihinden sonra yapılan sözleşmelerde ise yeni genel şartlar geçerlidir.

1 Nisan 2020 Tarihinden Önceki Düzenleme:

  • Kusurlu aracın sigortası bu tarihten önce yapılmışsa, mini onarım ile giderilebilen basit hasarlar (kaporta, plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, lastik, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döşeme aksamı) değer kaybı teminatı kapsamı dışındadır.

  • Aynı yerde birden fazla hasar veya araç geçmişinde üçten fazla hasar varsa, araç kilometresi 165.000 km’yi geçmişse, değer kaybı talebi zor olacaktır.

1 Nisan 2020 Tarihinden Sonraki Düzenleme:

  • Kilometre sınırı kaldırılmıştır.

  • Plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, lastik, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döşeme aksamı artık değer kaybı kapsamına alınmıştır.

  • Değer kaybı hesaplamasındaki kilometre katsayı oranı düşürülmüş ve formül ile katsayı oranları yeniden belirlenmiştir.

Önemli Hususlar

Her kaza yapan sürücü araç değer kaybı talep edemez. Bunun için bazı ön şartlar bulunur:

  • Kazada mağdur taraf olmalısınız. Kazaya sebebiyet veren ve %100 kusurlu olan sürücü hak talep edemez.

  • Kusur oranınız doğrultusunda değer kaybı talep edebilirsiniz. Örneğin, kusur oranınız %50 ise hak ettiğiniz değer kaybının %50’sini alabilirsiniz.

  • Türk Borçlar Kanunu’na göre iki yıllık ve on yıllık zamanaşımı süreleri geçirilmemelidir. İki yıllık süre, zarar ve tazminat yükümlüsünü öğrendiğiniz tarihten itibaren başlar. Her durumda, kaza tarihinden itibaren en geç on yıl içinde talepte bulunulmalıdır.

Bu şartları yerine getirdiğinizde, araç değer kaybı talebinde bulunabilir ve gerekli durumlarda dava açabilirsiniz.

Yorumlar